سفر به اصفهان

علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در یادداشتی نوشت: به دعوت دوست ارجمندم دکتر عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده محترم مردم اصفهان، سفر یک روزه ای به اصفهان داشتم. آقای مقتدایی از نمایندگان پرتلاش ۳ دوره مجلس هستند.

در این سفر که محور شرق اصفهان را در مسافتی ۳۰۰ کیلومتری را شامل می شد از شهرها، شهرستان ها، روستاها و اماکن میراثی متعددی بازدید کردم.

بالغ بر ۱۵ مکان از جمله مناره و مسجد گار (جار)، منار سر به فلک کشیده تاریخی زیار با قدمتی هزار ساله در قلب کویر شرق اصفهان، پروژه بوم گردی روستای قهی، بازدید از بازار تاریخی و ارزشمند و در حال مرمت هرندی که بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد، شهرستان ورزنه، روستای قورتان، ارگ عظیم و تاریخی قورتان با پیشینه تاریخی پیش از اسلام، پل تاریخی چهارصد ساله ورزنه به عنوان آخرین پل زاینده رود در مسیر تالاب گاوخونی، افتتاح اقامتگاه سنتی میرمیران و افزایش ۳۰ تخت اقامتی، کاروانسرای رباط ورزنه، بافت تاریخی روستای قهی بعنوان منزلگاه اول کاروانیان در مسیر کویر مرکزی ایران و در مسیر خلیج فارس و دریای عمان و خانه های تاریخی روستا، مسجد تاریخی یک هزار ساله برسیان، کاروانسرای  ۴۰۰ ساله برسیان، بازدید از پل تاریخی چهارصد ساله شهر اژیه در امتداد مسیر زاینده رود در محور تاریخی شرق اصفهان و برج های کبوتر چهارصد ساله شهر اژیه در امتداد مسیر زاینده رود و امتداد دشت بزرگ و همیشه سبز اصفهان و مرمت و بازسازی آن.

مسجد تاریخی یک هزار ساله برسیان از جمله «آثار احصاء شده برای پرونده ثبت جهانی مسجد ایرانی» است. پرونده زنجیره ای که در حال تدوین و برنامه ریزی در معاونت میراث فرهنگی هستیم و تا کنون بیش از ۳۸ مسجد در ۱۳ استان کشور مورد شناسایی قرار گرفته است.

بازدید از کارخانه عظیم و تاریخی ریسباف اصفهان که برابر مصوبات هیأت وزیران در دولت شهید رئیسی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار شده است، تا با بازسازی و مرمت آن بهره برداری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت گیرد که بزودی جزئیات بیشتری از آن اعلام خواهد شد. 

نشست با فرمانداران محور شرق اصفهان و مدیران استان اصفهان و نماینده محترم مردم اصفهان دکتر مقتدایی برای جمع بندی برنامه سفر و اقدامات اجرایی که باید دنبال شود. 

جلسه با مدیرکل، معاونان و مدیران اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و تبیین سیاست ها، راهبردها و برنامه های وزارت متبوع برابر اسناد بالادستی و تکالیف مصوب برنامه توسعه هفتم کشور از مهم ترین برنامه های سفر یک روزه به استان اصفهان بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072802021
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha